ندای سلامت با طبیعت

تحقیق و انتشار طب سنتی ونیاکان

ندای سلامت با طبیعت

تحقیق و انتشار طب سنتی ونیاکان

زمان شناسی Coronalogy

  زمان شناسی   Coronalogy

 کل یوم هو فی شأن (قران مجید ـ الرحمن 29) 

هر روز دارای موقعیتی است  

مقدمه

در کنار بسیاری از دستورات دین اسلام مسئله زمان مطرح شده است روزهای قمری خاص و فصلهای بخصوص اعمال ویژه‌ای را به همراه دارند و در روایات معصومین « علیهم السلام» در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل بهداشتی و درمانی، زمان نیز مطرح شده است .

لازم به یادآوری است که ماه می‌تواند از جنبه‌های مختلف بر بدن انسان اثر بگذارد که شامل اثرات جاذبه ماه ( اثر آب اقیانوسها بر هوای اطراف زمین و بر قسمت خشک صخره‌های زمین) و اثرات نور ماه و اثرات ماه بر امواج الکترومغناطیسی زمین می‌باشد.

با توجه به این بحث در می‌یابیم که تا چه اندازه شرع مقدس اسلام علاوه بر معانی بلند عرفانی به امور جسمانی و بهداشت فردی نیز توجه داشته و با فرامین مشخص خویش در هر موقعیت سعی کرده است سلامت معنوی را حاصل نماید.

صور ماه (Phases of the moon)   

موقعیت‌های ماه روی مدار خویش بخشهای گوناگون نیمکره های تاریک و روشن ماه را تحت عنوان پدیده‌ای بنام صور ماه در چشم زمینیان جلوه گر می‌سازد که شامل ماه نو ـ (New moon) ـ هلال ماه (Crecent moon) چارک (تربیع یکم)  First quarter ـ بدر ماه ( ماه شب چهارده Full moon) ـ چارک دوم ( تربیع دوّم ) 2nd quarter می‌باشد.  

 جزر و مدّ قمری (Lunart tide) همانطور که ماه مدارش را دور می‌زند با نیروی گرانی آن کشش بر سوی تمام قسمتهای زمین خواهد داشت نواحی زمین کشش گرانی قمری را به اندازة کمی احساس می‌کنند زیرا آنها در فواصل اندک و مختلفی از ماه قرار دارند
چون نیروی گرانی با افزایش فاصله کاهش می یابد کشش ماه بر روی طرف نزدیک زمین بزرگتر از کشش آن بر روی قسمتهای باقیمانده زمین است نتیجه آن برآمده شدن طرفی از زمین است که مقابل ماه قرار دارد نزول و برآمدگی به سمت ماه جزر و مدّ قمری نامیده می‌شود.
تأثیر کشش ماه بر روی قاره‌ها که جزر و مدّ خشکی Land tide نامیده می شود و معمولاً بیش از 9 اینچ ارتفاع ندارند همچنین برآمدگی مدّی در طرف مقابل زمین است که دور از ماه برابر با ارتفاع مدّ در طرف دیگر زمین می‌باشد در ابتدا این حقیقت گیج کننده به نظرمی‌رسید،اما توضیح آن چنین است که ماه قویاً طرفی از زمین را که در مقابل آن قرار دارد می‌کشد اما درون زمین را با قدرت کمتری می‌کشد و کمترین کشش مربوط به قسمت دور از ماه می‌باشد.
ماه آنقدر بزرگ و نزدیک به زمین است که دائماً پوسته زمین را به طرف خود می‌کشد آبی که بر سطح زمین است شبیه لباس‌گشادی است که در حال حرکت زمین از بدنش کشیده می‌شود ماه در هر 3/27 روز یکبار بدور زمین می‌چرخد و در تمام مدت هم فقط یک طرف خود را رو به زمین نگاه می‌دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد