ندای سلامت با طبیعت

تحقیق و انتشار طب سنتی ونیاکان

ندای سلامت با طبیعت

تحقیق و انتشار طب سنتی ونیاکان

خرّوب الخِنزیر

ص 640، خرّوب الخِنزیر و اُمّ الکَلب و آناغِورَس و جرّود، مترادفهای دیگری است که در برابر  

Anagyris Foetida آمده است.    

  

منابع: 1. 1. پژوهشگر متون پزشکی

اناغالس :

أنا غلیس [ یونانیة ] ـ حشیشة العلق ـ قاتل العلق ـ حشیشة الحلمة ـ الزریقاء [ الأنثى منه ] ـ الأحمر [ الذکر ] ـ أناکـِر [ نبطیة ] ـ آذان الفار النبطی ـ لـُبَیـْنـة ـ قـنفـدة ـ صابون غیط ـ عیـن الجمل [ بمصر الآن ] ـ أم اللبن . 
  

آناغورس

 

درختچه ای است که در جنگلهای کردستان ایران با نام محلی ( قره تاج) و در کتب طب سنتی با نامهای آناغورس, خرنوب الخنازیر, عود منتن , نامیده می شود. به فرانسوی Anagyre  و Anagyre fetide  و Bois puant و Anagyris  و به انگلیسی Anagyrils  و Stink wood و  Bean trefoil و Stinking wood گفته می شود. گیاهی است از خانواده Leguminosae  تیره فرعی Paoilionaceae نام علمی آن Anagyris foetida L. می باشد.

 

مشخصات

درختچه کوچکی است که بلندی آن تا 3 متر. برگهای آن مرکب دارای 3 برگچه که از یک نقطه خارج شده و با یک دمبرگ دراز به ساقه متصل می شود. هر برگچه بیضی دو طرف آن باریک و نوک تیز است. گلهای آن زرد و میوه اش به شکل غلاف لوبیا به درازای 10-15 سانتی متر که در داخل آن 3-8 دانه قرار دارد. از تمام گیاه و چوب آن بوی نامطبوعی برمی خیزد. این درختچه در مناطق مدیترانه ای, آسیا و ایران می روید. در ایران در جنگلهای کردستان می روید.

 ترکیبات شیمیایی

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه وجود آلکالوئیدهای آناژیرین و سیتی زین تایید شده و به علاوه در تخم آن علاوه بر آلکالوئید مقداری روغن و ماده رنگین وجود دارد.

 خواص – کاربرد

آناغورس از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است. در مورد خواص دارویی آن معتقدند که ضماد له شده برگ تازه آن برای تحلیل ورم ها نافع استو ضماد برگ خشک آن قوی تر است وبرای خشک کردن جراحت نیز به کار می رود. دانه آن قی آور و ملین است و در خوردن آن باید احتیاط شود چون سمی است و بچه ها ممکن است بجای لوبیا بخورند . اسراف در خوردن آن قی شدید و آشفتگی می آورد. اگر مقدار 4 گرم از آب برگ آن با سرکه خورده شود سردرد را تسکین می دهد و اخراج جنین و مشیمه را تسهی می نماید و قاعده آور است. مالیدن عصاره ریشه گیاه برای تحلیل ورم ها بسیار مفید است. مقدار خوراک از برگ و ساقه و یا ریشه آن حدود 10 گرم است که به صورت دم کرده مخلوط با عسل و یا شربت مصرف می شود و مسهل می باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد